“Fairtrade chocola is een pleister op een kapot systeem”

Er is steeds meer chocola met een duurzaam keurmerk, maar de positie van arme boeren in de productieketen van cacao blijft dramatisch slecht. We ontkomen er niet aan: chocolade moet duurder worden.

Dat blijkt uit de Cacao Barometer 2015, een internationaal initiatief van de belangrijkste organisaties die betrokken zijn bij duurzame cacao.

“Er gebeurt heel veel in de sector, maar het belangrijkste probleem wordt niet aangepakt: de extreme armoede van cacaoboeren en hun slechte positie in de productieketen,” zegt Antonie Fountain, co-auteur van de Barometer. De Barometer wordt iedere paar jaar gepubliceerd. Het thema dit jaar is de verdeling in de leveringsketen en de echte inkomens van cacaoboeren.

Duurzame keurmerken
Eerst het goede nieuws: er wordt steeds meer duurzaam gecertificeerde chocolade verkocht. In 2009 bedroeg het aandeel chocolade met een keurmerk nog 2 procent van het totaal, nu is dat 16 procent van de mondiale verkoop. Verschillende grote bedrijven, zoals Mars en Ferrero, hebben aangekondigd om in 2020 al hun cacao duurzaam te certificeren. Het gaat vooral om drie grote keurmerken: Rainforest Alliance, Max Havelaar of UTZ.

Maar dat is niet het hele verhaal, zegt Fountain. “Ik zeg tegen die bedrijven: stop met communiceren dat je de boeren uit de armoede helpt. Dat kan niet. De positie van boeren is te slecht en de prijzen zijn te laag. Jullie zijn een pleister op een kapot systeem.” (Lees verder bij de bron van dit artikel)

Via:: dewereldmorgen.be